بسمه تعالی
مجله جهاد در طول حیات خود که نزدیک به 40 سال از آن میگذرد و به عنوان یکی از قدیمیترین نشریات وزارت جهاد کشاورزی بهشمار میرود، گفتمان علمی در حوزه ترویج و آموزش کشاورزی را بنیانگذاری نموده و در راستای افزایش و ارتقاء گنجینه معرفت علمی در این حوزه گامهای بلندی برداشته و ادبیات علمی در این عرصه را تکامل بخشیده است.
تفکر بنیانگذاری این نشریه علمی از عزم استوار و درایت اندیشمندانه گروهی از جهادگران سالهای نخستین انقلاب حکایت دارد. این نشریه علمی در گذر زمان، همچنان تعهدی مهم در زمینه غنیتر نمودن کالبد منابع علمی - تخصصی در حوزههای ترویج و آموزش کشاورزی و توسعه روستایی و کشاورزی را بر دوش خود احساس میکند و با چنین تعهدی شایسته است تا مرزهای نوین تجربه علمی در ارزشگذاریهای متعارف نشریات علمی کشور را کسب نموده و دایره مناسبات و ارتباطات علمی خود را گسترش دهد.
پس از شکلگیری موسسه آموزش و ترویج کشاورزی (با ادغام معاونتهای آموزش و ترویج) در سال 1397 و بر اساس سیاستهای این موسسه مبنی بر پشتیبانی علمی کارشناسان و مروجان در حوزههای ترویج، آموزش و توسعه کشاورزی و روستایی، انتشار مجدد این مجله بهصورت فصلنامه (پس از مدتی توقف چاپ) و با رویکرد طرح مسائل، دستاوردها و تجارب نوین علوم و فنون آموزش، ترویج، توسعه روستایی و کشاورزی و زمینههای وابسته به آنها، با دید کیفی، تحلیلی و انتقادی در دستور کار قرار گرفته است.
مخاطبان نشریه
الف) مخاطبان خاص:
1- مدیران ستادی و صفی حوزه ترویج و آموزش کشاورزی.
2- کارشناسان ستادی و صفی (مروجان مسئول پهنههای تولیدی) حوزه ترویج و آموزش کشاورزی.
3- محققان و پژوهشگران حوزه ترویج و آموزش کشاورزی.
4- دانشجویان و دانشپژوهان ترویج و آموزش کشاورزی.
ب) مخاطبان عام:
1- علاقهمندان به مباحث ترویج و آموزش کشاورزی.
2- مدیران وکارشناسان شاغل در شرکتهای خدمات مشاورهای، فنی و مهندسی بخش کشاورزی.
3- کارشناسان فعال در موسسات و نهادهای دولتی و غیردولتی از جمله موسسات علمی، پژوهشی، شرکتهای تعاونی و ...
4- مسئولان موسسات و شرکتهایی که در امر ترویج و آموزش کشاورزی فعالیت میکنند.
5- مدیران مسئول، سردبیران و کارشناسان نشریات کشور.
محورهای مجله:
ـ نقش ترویج در توسعه سرمایه اجتماعی و تاثیر آن در پیشبرد اهداف ترویج
ـ مدیریت دانش و اطلاعات کشاورزی؛ تجارب دیروز و امروز جهان و ایران
ـ تحولات ساختاری و کارکردی در سازمانهای ترویج در سطح ملی و بینالمللی
ـ نظام نوآوری و جایگاه ترویج در این نظام
ـ نظام ترویج کشاورزی؛ تحولات، چالشها و ماموریتهای نوین
ـ نقش خدمات ترویج کشاورزی و مشاورهای در توسعه روستایی
ـ نقش خدمات ترویج کشاورزی و مشاورهای در مدیریت پایدار منابع طبیعی و محیط زیست
- روشهای بدیل تامین مالی ترویج کشاورزی
ـ ارتباط تحقیق و ترویج؛ چالشها و راهکارهای بهبود و تقویت ارتباط، ارتباط دانشکدههای کشاورزی با بخش کشاورزی و ترویج، نقش خدمات بروندانشگاهی در ترویج،
ـ نقش در ترویج در مواجهه با بحرانهای جهانی پیشرو (تغییر اقلیم، خشکسالی، مهاجرت و ...)
- گسترش و باز تعریف ترویج برای پوشش کل زنجیره ارزش
-گسترش و بازتعریف ترویج برای پوشش همه ابعاد زندگی روستایی: بهداشت و گردشگری، کارآفرینی روستایی و غیره.
- نظام ترویج و اهمیت پوشش جامع مخاطبان: مخاطبان جدید یا مخاطبانی که کمتر مورد توجه بودهاند؛ جوانان روستایی، زنان روستایی، کشاورزان شهری، مخاطبان حقوقی مانند سازمانهای کشاورزان، مسئولین و مردم (سواد کشاورزی)
- راهکارها و تجربیات تعامل و همکاری با بخش غیردولتی (بخش خصوصی، سازمانهای کشاورزان، سازمانهای مردمنهاد، شرکای بینالمللی)، راهکارهای جذب بودجههای غیر دولتی.
- بهرهگیری از رسانههای نوین در ترویج: ترویج مجازی، آموزش الکترونیکی، یادگیری به کمک تلفن همراه، شبکههای اجتماعی و غیره.
ـ نقش ترویج در توسعه کشاورزی چند کارکردی؛
- و ...