درباره نشریه

 

بسمه تعالی

مجله جهاد در طول حیات خود که نزدیک به 40 سال از آن می‌گذرد و به عنوان یکی از قدیمی‌ترین نشریات وزارت جهاد کشاورزی به‌شمار می‌رود، گفتمان علمی در حوزه ترویج و آموزش کشاورزی را بنیانگذاری نموده و در راستای افزایش و ارتقاء گنجینه معرفت علمی در این حوزه گام‌های بلندی برداشته و ادبیات علمی در این عرصه را تکامل بخشیده است. 

تفکر بنیانگذاری این نشریه علمی از عزم استوار و درایت اندیشمندانه گروهی از جهادگران سال‌های نخستین انقلاب حکایت دارد. این نشریه علمی در گذر زمان، همچنان تعهدی مهم در زمینه غنی‌تر نمودن کالبد منابع علمی - تخصصی در حوزه‌های ترویج و آموزش کشاورزی و توسعه روستایی و کشاورزی را بر دوش خود احساس می‌کند و با چنین تعهدی شایسته است تا مرزهای نوین تجربه علمی در ارزشگذاری‌های متعارف نشریات علمی کشور را کسب نموده و دایره مناسبات و ارتباطات علمی خود را گسترش دهد.

پس از شکل‌گیری موسسه آموزش و ترویج کشاورزی (با ادغام معاونت‌های آموزش و ترویج) در سال 1397 و بر اساس سیاست‌های این موسسه مبنی بر پشتیبانی علمی کارشناسان و مروجان در حوزه‌های ترویج، آموزش و توسعه کشاورزی و روستایی، انتشار مجدد این مجله به‌صورت فصلنامه (پس از مدتی توقف چاپ) و با رویکرد طرح مسائل، دستاوردها و تجارب نوین علوم و فنون آموزش، ترویج، توسعه روستایی و کشاورزی و زمینه‌های وابسته به آنها، با دید کیفی، تحلیلی و انتقادی در دستور کار قرار گرفته است. 

 

مخاطبان نشریه

الف) مخاطبان خاص:

1-     مدیران ستادی و صفی حوزه ترویج و آموزش کشاورزی.

2-     کارشناسان ستادی و صفی (مروجان مسئول پهنه‌های تولیدی) حوزه ترویج و آموزش کشاورزی.

3-     محققان و پژوهشگران حوزه ترویج و آموزش کشاورزی.

4-     دانشجویان و دانش‌پژوهان ترویج و آموزش کشاورزی.

 

ب) مخاطبان عام:

1-     علاقه‌مندان به مباحث ترویج و آموزش کشاورزی.

2-     مدیران وکارشناسان شاغل در شرکت‌های خدمات مشاوره‌ای، فنی و مهندسی بخش کشاورزی.

3-     کارشناسان فعال در موسسات و نهادهای دولتی و غیردولتی از جمله موسسات علمی، پژوهشی، شرکت‌های تعاونی و ...

4-     مسئولان موسسات و شرکت‌هایی که در امر ترویج و آموزش کشاورزی فعالیت می‌کنند.

5-     مدیران مسئول، سردبیران و کارشناسان نشریات کشور.

 

محورهای مجله:

ـ نقش ترویج در توسعه سرمایه اجتماعی و تاثیر آن در پیشبرد اهداف ترویج

ـ مدیریت دانش و اطلاعات کشاورزی؛ تجارب دیروز و امروز جهان و ایران

ـ تحولات ساختاری و کارکردی در سازمان­های ترویج در سطح ملی و بین­المللی

ـ نظام نوآوری و جایگاه ترویج در این نظام

ـ نظام ترویج کشاورزی؛ تحولات، چالش­ها و ماموریت­های نوین

ـ نقش خدمات ترویج کشاورزی و مشاوره­ای در توسعه روستایی

ـ  نقش خدمات ترویج کشاورزی و مشاوره­ای در مدیریت پایدار منابع طبیعی و محیط زیست

- روش‌های بدیل تامین مالی ترویج کشاورزی

ـ ارتباط تحقیق و ترویج؛ چالش­ها و راهکارهای بهبود و تقویت ارتباط، ارتباط دانشکده‌های کشاورزی با بخش کشاورزی و ترویج، نقش خدمات برون‌دانشگاهی در ترویج، 

ـ نقش در ترویج در مواجهه با بحران­های جهانی پیش­رو (تغییر اقلیم، خشکسالی، مهاجرت و ...)

- گسترش و باز تعریف ترویج برای پوشش کل زنجیره‌ ارزش

-گسترش و بازتعریف ترویج برای پوشش همه ابعاد زندگی روستایی: بهداشت و گردشگری، کارآفرینی روستایی و غیره.

- نظام ترویج و اهمیت پوشش جامع مخاطبان: مخاطبان جدید یا مخاطبانی که کم‌تر مورد توجه بوده‌اند؛ جوانان روستایی، زنان روستایی، کشاورزان شهری، مخاطبان حقوقی مانند سازمان‏های کشاورزان، مسئولین و مردم (سواد کشاورزی)

- راهکارها و تجربیات تعامل و همکاری با بخش غیردولتی (بخش خصوصی، سازمان‏های کشاورزان، سازمان‌های مردم‌نهاد، شرکای بین‌المللی)، راهکارهای جذب بودجه‏‌های غیر دولتی.

-  بهره‌گیری از رسانه‌های نوین در ترویج: ترویج مجازی، آموزش الکترونیکی، یادگیری به کمک تلفن همراه، شبکه‌های اجتماعی و غیره.

ـ نقش ترویج در توسعه کشاورزی چند کارکردی؛

-         و ...